dinsdag 13 oktober 2015

Zoete aardappel brownies



Dit is een recept wat ik al heel lang wilde proberen maar op de een of andere manier kwam het er maar niet van. In het nieuwste boek van Rens Kroes zag ik zo'n recept en toevallig had ik een zoete aardappel liggen dus ben ik meteen aan de slag gegaan.

Aangezien ik bijna nooit een recept volledig volg is dit mijn eigen versie geworden en ik kan je zeggen...hij is goeoeoeoed!! Zelfs mijn oudste zoon van 9 (die wars is van mijn baksels en al helemaal niet van zoete aardappel houdt) vond ze overheerlijk. Uiteraard heb ik hem maar niet verteld wat erin zat anders zou hij ze bij voorbaat al vies vinden.

Dit is zo'n recept dat je gewoon eens moet proberen zonder er al te veel over na te denken. De meeste mensen trekken al een vies gezicht als ze horen dat er in een zoet baksel groente verwerkt zit :). Ik kan je zeggen, dit zijn de smeuïgste brownies die ik tot nu toe gemaakt heb! Ze zijn niet mierzoet, maar dat zijn maar weinig recepten op mijn blog, wel zoet genoeg om ook door kinderen gewaardeerd te worden.

Dus ik zou zeggen, hup hup de keuken in en bakken maar!


Zoete Aardappel Brownies

12 dadels (ik had vrij kleine, bij grote zou ik er wat minder doen)
1 zoete aardappel
60 gr Amandelmeel
40 gr kokosmeel
3 el geraspte kokos
2 eieren
100 ml plantaardige melk
6 el cacao
1 thl kaneel
1/2 thl gember
1/2 thl vanille
1 thl wijnsteenpoeder
handje walnoten

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de zoete aardappel en snij in blokjes, kook of stoom gaar. Laat even afkoelen.
Als de dadels niet heel zacht zijn, week ze dan een kwartiertje in heet water. Haal de pitten eruit.
Meng in een kom het amandelmeel, kokosmeel, geraspte kokos, cacao, kaneel, gember, vanille en wijnsteenpoeder.
Doe de stukken zoete aardappel in een keukenmachine samen met de dadels en laat fijn malen. Doe daar de eieren en de melk bij en laat draaien tot een smeuïg geheel.
Voeg hier het meelmengsel bij en schep alles goed door elkaar.
Vet een brownieblik in met wat boter of kokosolie of leg er een stuk bakpapier in (ikzelf doe het laatste) Spatel het beslag hierin en druk dan de walnoten erop.
Zet in het midden van de oven voor ongeveer 40 tot 45 minuten. Laat het afkoelen op een rooster en snij dan in stukken.

Je kan de brownies zeker een dag of 4 goed houden in een dichte trommel. Invriezen zal denk ik ook goed kunnen alleen heb ik dat zelf niet geprobeerd.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten