zondag 20 september 2015

Wortelhummus


Hummus, je houdt ervan of je vindt het afschuwelijk. Ik ben er gek op, maar helaas vindt mijn lijf de kikkererwten niet altijd heel erg fijn. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet. Daardoor eet ik het eigenlijk bijna niet, wat ik erg jammer vind.

Een tijdje geleden zag ik ergens een recept voor bloemkoolhummus, dat sprak me niet direct aan, maar gisteren bedacht ik me opeens dat ik het best met andere groente zou kunnen proberen. Tahin had ik niet in huis (maar ben toch al niet zo'n grote fan van de sesampasta) dus heb ik pindakaas gebruikt. Elke andere noten- of zadenpasta zal het goed doen in dit recept.

Het is wel belangrijk dan je de blender of keukenmachine een aardig tijdje laat draaien om het echt smeuïg te krijgen. Wortel is natuurlijk nogal 'vlezig' en het duurt daardoor wat langer om dat goed fijn te malen. (althans bij mijn keukenmachientje). Ook heb ik er aardig wat knoflook door gedaan, zorg dat de mensen die die dag bij je in de buurt zijn dit ook eten, dan heeft niemand ergens last van! :)

Ik heb er heerlijke havermout crackers bij gemaakt, dat recept zal ik komende week plaatsen. Maar de andere crackers op dit blog smaken hier ook heerlijk bij. Zeker de crackers met veel pitten en zaden
Je kan er natuurlijk ook gewoon lekker repen groente in dopen, zoals komkommer, paprika, witlof of wat je dan ook lekker vindt.


Wortelhummus

3 grote wortels, schil eraf en in stukken gehakt
3 knoflook
1 el pindakaas
1 thl sambal
1 thl zout
150 - 200 ml olijfolie
Sap van 1 citroen

Doe de wortels, knoflook, pindakaas, sambal, het zout en het sap van de citroen in een keukenmachine of blender. Schenk er 150 ml olijfolie bij en zet de machine aan. Laat flink draaien en schraap tussendoor de zijkanten schoon zodat alles wordt meegenomen.
Voeg naar eigen inzicht meer olijfolie toe totdat de hummus de juiste smeuïgheid heeft. Proef op peper en zout.
Mocht het nu te vloeibaar zijn om een of andere reden, voeg dan nog een wortel toe of een handje walnoten, dat helpt ook.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten