dinsdag 7 oktober 2014

Groene Aardappelkroketjes


Joehoe ik heb weer eens wat gemaakt!!! Helemaal happy-de-peppie :). Niet dat we hier de afgelopen weken zonder ook maar enige vorm van zelfgemaakte maaltijden hebben gezeten, maar vandaag had ik weer even een flow om zelf iets te creëren. Vond het achteraf gezien nog best knap van mezelf aangezien het hier toch nog niet helemaal af is, mijn 16 weken oude pup een hyper bui had en mijn jongste en oudste zoon in de bek-vecht-modus stonden...

Maar goed, je presteert het best onder stress haha. (laat ik nou net afgelopen zaterdag mijn eerste les Stresscounseling gehad hebben!) De uitkomst waren groene aardappelkroketjes. Ik had namelijk puree over van de dag ervoor (boerenkoolstamppot) en wilde er nu voor 1 keer in mijn leven eens iets mee doen de volgende dag. In plaats van het braaf in een bakje te doen, in de koelkast te zetten en het vervolgens een week later alsnog weg te gooien omdat ik dan vergeten ben dat het daar staat!

Om er wat meer van te maken en er een gezonde twist aan te geven heb ik vandaag wat doperwten gekookt, die ook tot puree gestampt en door de aardappelpuree geschept. Het is wel zaak dat je het goed op smaak brengt met peper en zout anders is het te flauw. (dus even proeven voordat je kroketjes gaat rollen). Verse munt en peterselie zou ook een lekkere toevoeging zijn denk ik, maar dat had ik niet in huis. Je kan hier eindeloos variëren met de groenten die je erbij stopt natuurlijk, wortelen lijken me ook heerlijk maar ook broccoli of bloemkool (dan met wellicht wat geitenkaas erbij) kan prima. Lekker uitproberen zou ik zeggen.

Het glutenvrije paneermeel dat ik heb gebruikt is gemaakt van boekweit. Had dit nog nooit eerder gebruikt, maar het is prima gelukt. Geen overheersende smaak ofzo. Al met al een goed gelukt experiment, mijn kinderen en manlief vonden het ook erg lekker :).
Oh ja, ik heb eerst een poging gedaan het in de oven te bakken, maar dat lukte toch niet zo goed. In kokosolie in de koekenpan werkte vele malen beter!


Groene Aardappelkroketjes

Overgebleven aardappelpuree van de vorige dag (of kook 4 aardappelen en pureer ze)
3 handen bevroren doperwten, 5 minuutjes gekookt'
peper/zout
1 ei
3 el boekweitmeel (of ander glutenvrij meel of gewoon meel)
6 el glutenvrij paneermeel (of naar keuze)
1 thl kruidenzout

Haal de puree van de vorige dag uit de koelkast.
Stamp de gekookte doperwten met wat vocht (water of notenmelk oid) en wat boter of kokosolie tot een romige puree. Meng deze dan met de aardappelpuree en breng goed op smaak met peper en zout en eventuele andere kruiden.
Doe het boekweitmeel op een bordje, vorm met licht vochtige handen kroketjes van het pureemengsel en rol deze dan door het meel. Leg alle kroketjes op een bord en zet voor een uurtje in de koelkast (langer mag ook).
Haal vervolgens weer uit de koelkast.
Klop in een bakje het ei los en strooi het paneermeel en een theelepel kruidenzout uit over een snijplank of bord.
Wentel de kroketjes eerst door het ei en dan door het paneermeel. Doe dit bij allemaal.
Verhit dan een laagje kokosolie (1 cm is voldoende) in een koekenpan en bak hierin de kroketjes rondom bruin. Ik keerde ze steeds na ongeveer 2 minuten zodat alle kanten goed werden gebakken.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten