woensdag 13 augustus 2014

Rozijnen-mik


Weer terug van weggeweest! Heerlijk 2 weekjes naar de Ardennen geweest met de mannen en nu alweer bijna een weekje thuis. Met ons nieuwste gezinslid: Shiva, onze 8 weken oude pup :). Helemaal leuk, iedereen is super enthousiast en de kindjes zijn natuurlijk reuze blij. Ik ook, alleen ik moet zeggen (na pas 4 dagen ahum) dat het best wel pittig is hoor...en pup en 3 kids... Moet echt even mijn eigen ritme er in zien te vinden. Het zindelijk maken kost natuurlijk tijd en energie, daarbij is mijn jongste ook nog niet helemaal 100% droog zonder luier, best een uitdaging kan ik zeggen haha.

Hieronder ons nieuwe gezinsgeluk:


Maar dat weerhoudt me er niet van om tussendoor (als het hondje slaapt en de kinderen lief spelen of even bij een vriendje of oma zijn) wat lekkers te bakken. Want dat moet natuurlijk ook gebeuren!

Deze Rozijnen-mik (ik had geen krenten...) is eigenlijk bij toeval ontstaan, ik ging namelijk voor iets heel anders. Ik wilde de rozijnencake maken van kokosmeel, maar toen ik aan de slag ging bleek ik niet genoeg eieren te hebben. Die zijn toch wel vrij essentieel in dat recept omdat het anders te droog wordt. Dus ben ik maar gewoon wat bij elkaar gaan gooien wat ik wel in huis had. Het resultaat is deze Rozijnen-mik geworden, en hij is goeoeoeoed!!!

Door de combinatie van amandel- en boekweitmeel is de structuur minder cakeachtig geworden, maar lijkt het dus meer op een rozijnenbrood. Hij is ook precies zoet genoeg (de zoetekauwen onder ons zullen het waarschijnlijk niet zoet genoeg vinden) en met een lekkere klodder boter erop is het, voor mij althans, een heerlijk tussendoortje of ontbijtje naast een smoothie.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!


Rozijnen-mik

100 gr amandelmeel
100 gr boekweit meel
100 gr rozijnen
30 gr goji bessen
1 thl wijnsteenzuurpoeder
3 eieren
120 gr boter kokosolie of ghee gesmolten
50 ml amandelmelk
50 ml ahorn siroop

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Leg een stuk bakpapier in een cakevorm of vet deze in (als je geen siliconen gebruikt)

Meng in een kom het amandel- en boekweitmeel met de wijnsteenzuurpoeder.
Doe in een andere kom de eieren, gesmolten boter (kokosolie of ghee), melk en ahornsiroop en meng alles goed.
Schep de droge ingrediĆ«nten bij de natte en spatel alles door elkaar. Voeg nu de rozijnen en gojibessen toe en schep nog een paar keer om.
Giet het beslag in de cakevorm en zet in de voorverwarmde oven voor ongeveer 50 minuten.
Check na 30 minuten of je er een stuk aluminiumfolie op moet leggen, bij mij werd de bovenkant al aardig donker.
Als een mes er redelijk schoon uitkomt is je cake-brood klaar. Laat afkoelen op een rooster en bewaar in een luchtdichte doos.

#je kan natuurlijk eindeloos varieren met rozijnen, gojibessen, allerhande noten, pitjes en zaadjes, gedroogd fruit etc

Enjoy! 

1 opmerking:

  1. Ik heb de cake gister gemaakt. Warm was ie erg lekker maar vandaag is ie wel erg droog. Met een beetje jam is het goed te doen.

    Groetjes
    Thea brouwer

    BeantwoordenVerwijderen