vrijdag 13 juni 2014

Muesli koeken


Zo het is weer even geleden dat ik een nieuw recept heb gepost, maar hier is er dan weer eentje! Drukke weken achter de rug met school en nog 5 dagen in Zuid Frankrijk geweest, de tijd vliegt voorbij. Ik heb de keuken voor mijn gevoel al lange tijd niet echt goed meer van binnen gezien...

Van de week had ik zin in een 'gezonde' koek, een muesli koek wel te verstaan. Aangezien ik die nog niet op mijn Blog had staan was een nieuw idee geboren. Het bijzondere aan deze koek is dat hij (buiten ongelooflijk lekker te zijn) voor het grootste deel gezoet is met stevia! Yep stevia... ik ben nooit zo'n fan van het goedje geweest, de smaak na het bakken vond ik altijd te doordringend, maar bij deze koek merk je daar niks van.


Enige tijd geleden werd ik benaderd door de eigenaresse van www.Steviaproducts.be. Zij vroeg mij of ik interesse had in haar product, om het eens uit te proberen. Nou daar had ik wel oren naar. Ik heb verschillende baksel gemaakt, maar bleef eerlijk gezegd toch een bepaald smaakje proeven. Nu kan dit natuurlijk ook heel goed tussen mijn oren zitten, ik weet dat het erin zit dus wellicht ga ik er dan ook naar opzoek?? 

Anyway, bij deze koeken heb ik het anders aangepakt. Ik heb 80% stevia kristal sweet gebruikt en 20% palmsuiker.. En voila, een heerlijke muesli koek zonder vreemd smaakje!! Ik ben zooo blij :). 

De koeken zijn niet krokant, juist beetje sponzig cake-achtig, maar de smaak is heerlijk.Ik wilde perse geen amandelmeel gebruiken en heb het dus met kokosmeel en (glutenvrije) havervlokken gemaakt, daardoor heb je wat meer eieren en vocht nodig.
Ik heb er vandaag zelfs 2 als ontbijt gegeten haha dat was een traktatie! Ook mijn proef personen zijn erg enthousiast, ik hoop jullie ook!


Muesli Koeken (15 stuks)

50 gr kokosmeel
100 gr havervlokken (al dan niet glutenvrij)
1 thl wijnsteenzuurpoeder of bakpoeder
100 gr roomboter of kokosolie of een combi, gesmolten
30 gr stevia kristal sweet
20 gr palmsuiker (of als je geen stevia kristal sweet gebruikt neem je 75 gr suiker)
3 eieren
50 ml amandelmelk of melk naar keuze
100 gr rozijnen
50 gr pure (92%) chocola in stukjes

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Meng in een kom de kokosmeel met de havervlokken, bakpoeder en de rozijnen.
Mix in een andere kom de gesmolten roomboter of kokosolie met de melk, eieren, palmsuiker en stevia tot een egaal geheel.
Voeg samen en schep goed door elkaar. Wacht even een minuutje tot de kokosmeel het vocht gaat absorberen en roer nog eens goed. Schep de chocoladestukjes erdoor.
Vorm met je handen nu 15 balletjes ter grote van een golfbal en druk deze plat op een met bakpapier beklede bakplaat. (mijn koeken zijn vrij groot uitgevallen).
Bak zo'n 15 to 17 minuten en laat afkoelen op een rooster.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten