maandag 12 mei 2014

Kippensoep


Op verzoek van een vriendin van mij presenteer ik hierbij mijn recept voor kippensoep. Nu zal je denken, nou lekker interessant recept zeg, kippensoep... Maar dit is zo'n soep waarvan mensen vaak niet weten hoe ze het zelf kunnen maken, wel op de "een beetje van mezelf en een beetje van maggi" manier, maar niet zonder pakjes of zakjes. Niet dat ik nu pretendeer dat dit recept 'het' recept voor de ultieme kippensoep is, maar dit is zoals ik hem maak en hoe ik het lekker vind.

Eerlijk gezegd maak ik het niet heel erg vaak, maar als ik het dan heb gemaakt dan denk ik vaak: oooh waarom maak ik dat niet vaker?!?! Ja het duurt wat langer dan andere soepen, maar het is wel erg lekker en daarbij is het de meeste tijd gewoon wachten om de bouillon te laten trekken, echt veel werk is het niet. Kippensoep schijnt helend te werken, heerlijk als je een griepje of verkoudheid onder de leden hebt en het schijnt ook weldadig te zijn voor vrouwen die net zijn bevallen. Het helpt het herstellend vermogen van het lichaam te activeren.


Kippensoep

3 kippenbouten
4 stengels bleekselderij
4 wortels
2 preien
1 teen knoflook
1 flinke ui
5 takjes peterselie
4 takjes selderij
2 kruidnagels
1 takje tijm
2 laurier blaadjes
1 venkelknol
5 peperkorrels
zout

Pel de ui en snij doormidden, steek in elke helft een kruidnagel.
Doe de kippenbouten in de pan en schenk er ongeveer 2 liter water bij. Doe ui erbij plus de peterselie en de selderij, de helft van de bleekselderij in grove stukken en 2 wortels ook in grove stukken. Snij 1 prei grof en de helft van de venkelknol. Voeg dit ook toe.
Breng aan de kook en zet het vuur dan laag.
Schep het schuim dat aan de bovenkant ontstaat weg met een schuimspaan of lepel.
Als het helder is voeg dan de gepelde knoflook, de laurierblaadjes het tijmtakje en 5 gekneusde peperkorrels toe.
Roer erdoor en laat weer aan de kook komen. Zet het vuur dan heel laag en laat het geheel 2 uur trekken.
Zeef de soep zodat er alleen een heldere bouillon overblijft. Gooi de zacht gekookte groenten en kruiden weg.
Haal het vlees van de kippenbouten en snij klein.
Snij nu de rest van de bleekselderij, prei, venkel en wortels in blokjes en voeg aan de bouillon toe. Laat 8 minuten zachtjes koken. Doe nu de kip erbij en flink wat zout om het op smaak te brengen.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten