zondag 27 april 2014

Kipgehakt met gewokte groenten en gierst


Zo hier weer eens een receptje voor het avondeten (of lunch dat kan natuurlijk ook). Laatste tijd vooral veel zoetigheden en soep geplaatst volgens mij. Je zou bijna denken dat ik niet aan avondeten doe haha. Eerlijk gezegd is ons avondeten vaak niet heel spectaculair, dus niet echt blogwaardig zeg maar. Over het algemeen eten we vrij standaard aardappelen groenten en vlees, dit omdat de kinderen dat het beste eten. Ik eet dan zelf vaak geen of heel weinig aardappelen of maak een zoete aardappel voor mezelf klaar. Ook vergeet ik vaak foto's te maken als ik dan wel eens heb uitgepakt voor het diner, dus dat schiet dan ook niet echt op.

Ik weet van mezelf dat ik recepten vaak al oversla als er geen foto's bij staan...geen idee of anderen dat ook hebben, maar ik wil graag zien hoe een gerecht er uit komt te zien zodat ik ook weet of ik het goed doe. Vandaar dat ik eigenlijk nauwelijks recepten neerzet zonder foto (wellicht een aantal nog van toen ik net met mijn Blog startte)

Misschien is het opgevallen dat ik de laatste weken niet heel frequent nieuwe recepten neerzet. Ik probeer altijd twee keer per week iets te posten, maar de laatste maand is dat niet altijd gelukt. Nu weet ik dat ik niks 'moet', dit is een hobby blog, ik bepaal natuurlijk zelf hoe of wat, maar ik merk dat ik het dan toch vervelend vind als ik er geen tijd of fut voor heb. Ik heb de afgelopen tijd voor mijn doen zeer weinig tijd in de keuken doorgebracht, ik zit even niet zo heel erg lekker in mijn vel zeg maar. Zal jullie niet vermoeien met de details, maar door gebrek aan energie is de frequentie dus wat lager.

Ook heb ik de afgelopen tijd een beetje geworsteld met mijn eetgewoontes. Waarschijnlijk is dat wel herkenbaar voor sommigen, op een gegeven moment vraag je je af of je wel goed bezig bent. Of het wel nut heeft wat je doet. Ik baal af en toe behoorlijk van het feit dat mijn 'gezond eten' niet altijd het effect heeft wat ik graag zou willen. Op zich is mijn Crohn redelijk onder controle, maar ik blijf wel last houden. Daarbij wil mijn energieniveau maar niet omhoog en heb ik allerlei andere 'vage' kwaaltjes.

In de opleiding die ik momenteel volg (Trainer Hormoonfactor) werd mij duidelijk dat gezond leven uit drie onderdelen bestaat: gezond eten, gezond bewegen en stress vermijden/verminderen. Nou gezond eten doe ik op zich wel aardig, gezond bewegen...uuuh tja daar valt mij bij nog aardig wat te winnen en wat de stress betreft... Ja dat is dus mijn valkuil. Je kan gezond eten wat je wilt, maar als je teveel stress hebt dan is het eigenlijk voor niks, want stress is echt een killer als het op je gezondheid aankomt.

Dus daar ga ik maar eens goed naar kijken en proberen daar wat aan te doen. Wat het eten betreft, ik laat de teugels wat vieren, dat geeft me minder stress en dan maar eens kijken hoe het gaat. Niet dat ik nu ineens bergen suiker of hele broden ga zitten wegwerken ofzo, maar gewoon iets minder streng. Zoals bijvoorbeeld met de suiker en de vissaus in dit recept, ja ik weet dat er suiker in zit, maar die 2 eetlepels op een heel gerecht...zal ik heus niet dood aan gaan. (en er bestaan wellicht suikervrije versies, maar die had ik niet in huis en had geen fut daar naar te zoeken, maar suggesties zijn welkom!).

Wellicht denken sommige van jullie nu, wat doe je nou moeilijk met je vissaus?? Maar voorheen was ik echt wel streng met alles waar suiker in zit. Nu heb ik vooral zoiets van: het moet ook leuk blijven en lekker en ontspannen! Daarbij is het ook erg fijn om zo'n gerecht binnen een kwartier op tafel te kunnen zetten, scheelt ook een hoop stress :).

Nou het is een heel verhaal geworden, ik was eigenlijk helemaal niet van plan om dit op te schrijven, maar blijkbaar wilde ik het toch even delen. Dat heb je soms wel eens, dan begin je aan een verhaaltje en opeens lijken je vingers een eigen verhaal te typen :).

Fijne zondag nog allemaal!


Kipgehakt met gewokte groenten en gierst

500 gr kipgehakt
2 zakken thaise groenten (800 gr samen) je kan ook zelf allerlei groenten snijden natuurlijk
4 tenen knoflook,geperst
gemalen chilipeper
2 el vissaus
1 el sojasaus (of coconut amino's die ik zelf gebruik)
1 thl palm- of kokosbloesemsuiker
kokos- of olijfolie om in te bakken

Doe 1 mok gierst een kookpannetje en giet er 2 mokken water bij. Laat aan de kook komen en zet het vuur dan laag en laat 15 minuten pruttelen met de deksel licht schuin op de pan. Haal dan van het vuur en laat even staan met de deksel op de pan.
Verhit de olie in een wok of hapjespan. Zet het vuur laag en doe de geperste knoflook in de pan en maal er een paar keer met de chilipepermolen boven. Voeg ook wat zout toe en fruit dit geheel dan een minuutje op laag vuur.
Voeg nu het kipgehakt toe en schep alles goed om, zet het vuur middelhoog. Bak het gehakt ongeveer 5 a 6 minuten tot het gaar en licht verkleurd is.
Gooi nu de thaise groenten (of welke je ook neemt) erbij en schep alles goed om, gedurende 2 a 3 minuten. 
Schenk dan nu de vissaus en sojasaus erbij en strooi de suiker er overheen. Schep alles goed om en proef op peper en zout.
Serveer met de gierst.
(dit gerecht is genoeg voor 4 personen)

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten