dinsdag 1 april 2014

Falafel Burgers


Een tijdje terug heb ik het kookboek The Green Kitchen gekocht. Dit boek is geschreven door een echtpaar dat ook een blog bij houdt, namelijk Greenkitchenstories.com ze hebben echt geweldig lekkere recepten. Het boek is een lust voor het oog en je smaakpapillen worden op iedere bladzijde op de proef gesteld!

Nu heb ik erg veel kookboeken (maar dan ook echt wel heel veel...), maar ik moet zeggen dat dit een van eerste boeken is waar ik mijn eigen manier van eten redelijk in terug zie. Erg leuk is dat.

Ik heb al een aantal recepten geprobeerd en ze zijn allemaal makkelijk en verrukkelijk. Dus zoek je een boek, dan is dit een aanrader! (en nee, ik heb geen aandelen haha ben gewoon enthousiast)

Voor jullie heb ik het recept gekozen van de falafel burgers. Erg smaakvol en ook al lijkt het veel werk door dat de ingrediënten lijst nogal lang is, je gooit eigenlijk alles in de keukenmachine en die doet het werk. Ik heb ze gegeten met wat zelfgemaakte knoflooksaus en met wat rucola en fijngesneden paprika in een stevig ijsbergsla blad gewikkeld. Een geweldige lunch al zeg ik het zelf!


Falafel Burgers

8 takjes munt, alleen de blaadjes
8 takjes peterselie, alleen de blaadjes
200 gr pistachenoten, gepeld
1 blik kikkererwten, goed afgespoeld
2 tenen knoflook
1 kleine ui, in 4 stukken
3 el olijfolie
2 thl komijnpoeder
1 el boekweit- of amandelmeel
peper/zout

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Doe de kruiden in de keukenmachine en pulseer een aantal keren. Voeg de pistachenoten toe en draai tot ze goed vermengd zijn (niet te lang, je wilt nog een beetje bite houden). Voeg nu de andere ingredienten toe en laat de machine draaien tot de textuur goed is, nog wel iets grof.
Vorm nu balletjes met je handen (maak ze beetje nat, dan plakt het minder) en leg ze op een bakplaat die bedekt is met bakpapier. Druk de balletjes een beetje plat zodat je kleine koekjes krijgt.
Zet ze 15 minuten in de oven, keer elke 5 minuten.



Je kan de falafel op vele manieren eten, gewoon los als burgertjes bij je avondeten. Je kan ze in (volkoren) pita broodjes stoppen met wat gegrilde groenten en knoflooksaus, of een slawrap maken zoals ik zelf heb gedaan.
Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten