woensdag 26 maart 2014

Crackers met veel pitten en zaden


Ik was een aantal dagen mijn laptop kwijt (had hem uitgeleend) en wat ben je dan opeens onthand zeg! Met je telefoon kan je tegenwoordig aardig wat dingen, maar ik hecht toch veel waarde aan mijn laptop. Mailtjes beantwoord ik liever met een gewoon toetsenbord, dingen op mijn Blog zetten gaat ook alleen maar via mijn laptop en als je wat opzoekt zit je op zo'n klein telefoonscherm ook niet heel ontspannen te kijken.
Nee ik ben blij dat ik hem terug heb!

De afgelopen week is aardig druk geweest. Vrijdag ben ik gestart met de opleiding tot Trainer Hormoonfactor, super interessant en leuk, maar wat een informatie en wat is ons hormoonstelsel ingewikkeld!! Er staan mij nog vele studie-uren te wachten! In juli doe ik examen en hoop natuurlijk dat ik dat ga halen. Dan kan ik na de zomer verder met de volgende opleiding :). Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht dus.

Ik heb de afgelopen tijd aardig wat nieuwe dingen gemaakt dus er staan genoeg recepten in de wachtrij voor jullie! Gisteren had ik in de ochtend opeens 2 uurtjes de tijd om in de keuken wat te brouwen, Ian (mijn jongste) was heerlijk met de playmobil aan het spelen dus ik kon even een beetje kokkerellen. Het resultaat waren heerlijke knapperige crackers met veel pitten en zaden en een frisse appel-rozijnen cake zonder toegevoegde suikers.

Vandaag zet ik de crackers erop. Ze zijn super krokant en hartig van smaak. Ik heb alleen zout toegevoegd, maar wees vrij met andere kruiden! Ze zijn heerlijk om zo tussendoor te eten zonder iets erop, maar ze combineren ook meer dan goed met een heerlijke bietjesdippaprikadip of champignontapenade ook lekker voor bij de soep!


Crackers met veel pitten en zaden

125 gr amandelmeel
1 eiwit
1 el olijfolie
1/2 - 1 thl zout (naar smaak)
60 gr gemengde pitten en zaden (ik had pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten)
1 el sesamzaadjes
1 el maanzaadjes

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Doe alle ingredienten in een mengkom en kneed met je handen tot deeg. Dit duurt niet lang, 2 minuten hooguit. Kneed goed door elkaar.
Rol er een bal van en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat en druk de bal een beetje plat met je handen. Leg er dan nog een vel bakpapier overheen en rol met de deegroller uit tot een platte plak. Hoe dunner hoe knapperiger de crackers zullen zijn.
Snij met een pizzames (of ander) mes alvast vierkantjes in het deeg zodat de crackers na bakken en afkoelen makkelijk te breken zijn.
Zet ongeveer een kwartier in de oven. Check na een kwartier of alles stevig aan voelt. Voelt het nog wat zacht doe dan een paar minuutjes extra.

Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Ze lijken me heerlijk en ik ga ze zeker snel maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,
      ze zijn echt heeeel erg lekker! verslavend zelfs dus pas op als je ze maakt haha.
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen