dinsdag 14 januari 2014

Bospeen stamppot


Stamppot, echt een gerecht voor deze tijd van het jaar. Ik realiseerde me dat ik eigenlijk geen enkel stamppot recept op mijn Blog heb staan. En dat terwijl wij dat best regelmatig eten! Rauwe andijvie stamppot, boerenkool stamppot en deze bospeen stamppot. Allemaal stuk voor stuk heerlijk verzadigende gerechten en gemakkelijk te bereiden.

In deze post zet ik het recept voor de bospeen stamppot want dat is toch wel mijn eigen favoriet :). Heerlijk zoetige bospeen gemengd met gekarameliseerde rode ui en een licht pittig gehaktballetje. De stamppot maak ik niet met aardappel, omdat ik daar zelf altijd last van krijg (in de vorm van een opgezette buik en veel gerommel zeg maar, daarbij krijg ik dan na een half uur alweer enorme trek in verkeerde dingen...) Knolselderij is dan een uitkomst en werkt prima. Het geeft het gerecht nog een frisse tint ook.

De ui laat ik zeker 10 minuten op laag vuur in een koekenpannetje fruiten zodat ze heerlijk zacht en smeuïg worden. De knolselderij en wortelen kunnen in dezelfde pan gegooid worden. De gehaktballetjes maak je natuurlijk ook zelf met wat simpele kruiden, het heeft een oosters tintje wat ik zelf goed vind passen bij de bospeen.

Kortom een heerlijke en verantwoorde maaltijd voor het hele gezin, Enjoy!


Bospeen Stamppot

2 bossen bospeen, geschrapt en klein gehakt
1 grote knolselderij, geschild en in blokjes gehakt
3 rode uien, gepeld en gesnipperd
Een flinke scheut warme rijstmelk (of melk naar keuze)
eventueel een blokje roomboter of ghee (als je daar tegen kan)
peper/zout

Doe de bospeen en knolselderij in een grote pan met water en breng aan de kook. Laat ongeveer 12 - 15 minuten zachtjes koken tot de groenten gaar en stampbaar zijn.
Zodra de groenten koken doe je een scheut olijfolie in een koekenpan en daarin fruit je de ui. Zet het vuur laag en laat de ui net zo lang als de groenten fruiten, schep wel regelmatig om. (braad nu ook de gehaktballetjes)
Warm een half koffie kopje melk naar keuze op en zet even opzij.
Stamp de groenten als ze gaar zijn met een stamper goed door elkaar. Voeg de melk en eventueel de roomboter/ghee toe (dit kan ook weggelaten worden hoor) en peper en zout naar smaak.
Schep op het laatst de uien erdoor. Proef nogmaals op peper en zout.


Gehaktballen

500 gr bio rundergehakt
1 bio ei
1/2 tot 1 thl zout
3 el tamari, sojasaus of ketjap (afhankelijk van hoe je eet, suikervrij/glutenvrij...)
2 el mosterd
1/2 thl cayennepeper
6 el glutenvrij paneermeel (of verkruimeld brood naar keuze)

Meng alle ingredienten in een kom en vorm er 7 kleine gehaktballen van (ik hou er dan zelf 2 over en die doe ik de volgende dag in de lunchtrommel van mijn jongens)
Verhit wat olie, boter of ghee in een braadpan en braad de gehaktballen op middelhoog vuur aan, al omscheppend zodat alle kanten bruin worden.
Zet het vuur dan wat lager en laat de ballen in 10 minuten gaar worden, draai ze wel regelmatig.
Serveer met de bospeen stamppot! (of bij andere stamppotten!)

8 opmerkingen:

  1. Hoi Jenny,

    Kan je voor elke stamppot knolselderij als vervanger van aardappel gebruiken? Stampotten vind ik namelijk erg lekker, maar wil niet eigenlijk zo min mogelijk aardappellen eten

    Groet, Jiske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in principe zou dat wel moeten kunnen. Je kan ook koolraap of pastinaken gebruiken om puree van te maken. Probeer uit welke smaak je het lekkerst vindt. Je kan ook 50/50 doen dat je toch nog een paar aardappeltjes gebruikt als je dat prettig vindt.
      Succes!
      Groetjes Jenny

      Verwijderen
    2. Helemaal vergeten te reageren, maar heb vorige week deze stamppot gemaakt met knolselderij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel aan de smaak moet wennen. En het blijft nogal nat. Een aardappel neemt natuurlijk vocht op en knolselderij niet. Dus ga de volgend x half/half proberen.
      Maar je gehaktballen, heerlijk

      Verwijderen
    3. Leuk dat je toch nog even een berichtje achterlaat! Het klopt dat het natter is om dit beetje te minderen kan je na het afgieten van de groenten het nog even op een heel laag vuurtje terug zetten dan kookt het nog even droog zeg maar. . Bij mij werkt dat wel. Maar pas op dat het niet gaat aanbranden :). 50/50 is ook lekker.
      Ja die gehaktballen zijn hier thuis ook favoriet!
      Grtjs
      Jenny

      Verwijderen
  2. Vandaag dit recept gemaakt zonder de gehaktballen, maar met kipreepjes door de stamppot. Ik had verwacht dat de knolselderij overheersend zou zijn, maar dit bleek niet het geval! Het is een heerlijk recept! Dank voor het delen! Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je dit recept gemaakt hebt Martine! De meeste denken dat de knolselderij overheerst maar dat valt inderdaad reuze mee. Nu ligt het wel aan de soort stampot, bij andijvie vind ik zelf dat je het wel meer proeft.
      Hoop dat er nog meer recepten zijn die je bevallen!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen
  3. Door alle goede recenties heb ook ik de stampot gemaakt én héél lekker. Mijn man vindt het zelfs lekkerder dan de traditionele hutspot. Dus wij houden deze hutspot erin....
    Dank je voor dit recept

    Groetjes thea en ron brouwer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Thea,
      wat leuk om te horen! zelf ben ik ook een grote fan van deze stampot, heerlijk smeuïg en zoet maar niet zo zwaar op de maag.
      leuk dat je allerlei recepten aan het uitproberen bent!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen