maandag 25 maart 2013

Pasta met worstjes en paprika-tomatensaus

Het is een wonder!!! Eindelijk, na .... ik denk zo'n 5 jaar heb ik een pasta ontdekt die mijn oudste zoon lekker vindt!! Nooit maar dan ook nooit wilde hij pasta eten (welk kind houdt daar nou niet van???) want hij vond het niet lekker. Welke ik ook maakte (met uitzondering van de carbonara) hij lustte het niet.

Vandaag, bij toeval, heb ik dus een pasta gemaakt die hij WEL lekker vindt :) :) Ik kan jullie dit recept natuurlijk niet onthouden, wellicht hebben jullie ook lastige pasta-eters en vinden die dit ook lekker.

Vandaag is het Taekwondo-dag, dus makkelijk eten is gewenst. Nu werkte mijn man thuis vandaag en zou hij een deel van het koken overnemen. Uiteindelijk (3 kwartier voor ik weg moest) werd duidelijk dat dit niet ging lukken en moest ik alsnog iets in elkaar gaan flansen...het enige dat ik klaar had liggen waren worstjes, paprika, ui en nog een restje bio tomatensaus uit een fles.

Maar ergens in mijn geheugen wist ik iets op te graven over een recept met pasta en worst, dus ik snel wat boeken in gedoken en het recept gevonden!
Even snel doorgenomen, had niet alles in huis maar kon er vast wel wat van maken.
Hieronder dus mijn versie:

Pasta met worst

4 worstjes (ik had braadworst, maar elke soort is hier denk ik wel goed), ontdaan van de velletjes
1 rode ui, in grove stukken
1 volle theelepel dille (gedroogd)
2 flinke paprika's in grove stukkken (het liefst rood)
3 takjes verse rozemarijn, naaldjes van de takjes
3 tenen knoflook, geperst
olijfolie
3 el balsamico azijn
ongeveer 300 ml passata pomodoro
pasta naar keuze (liefst natuurlijk volkoren, spelt of kamut)

Verhit olijfolie in een koekenpan. Snij de ontvelde worstjes in de lengte doormidden en leg in de hete olie. Bak ze aan beiden zijden bruin en een beetje krokant. Haal dan van het vuur en snij klein.
Zet de pasta op volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Doe ondertussen de ui, dille, paprika's, wat zout en peper en 2/3 van de rozemarijn in een keukenmachine en hak heel klein. (niet tot pulp!) Doe het in 2 etappes als het niet past (zoals bij mij).
Verhit wat olie in een hapjespan en doe het groentenmengsel hierin. Doe de geperste knoflook en de resterende rozemarijn erbij en bak dit geheel zo'n 5 minuutjes op laag vuur.
Dan mogen de balsamico en tomatensaus erbij, goed doorroeren en op laag vuur nog een minuut of 7 a 8 laten pruttelen. Dan proeven op peper en zout. Wees zuinig met het zout want de worst is ook al vrij zout meestal.
Voeg nu de worststukjes toe en meng goed.
Na het afgieten kan je de pasta nu ook bij de saus gooien en alles goed door elkaar husselen.

Ook lekker met wat parmezaanse kaas erover denk ik (had ik niet meer).

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten