woensdag 30 januari 2013

Bio=Logisch? (rundvlees met groenten uit de oven)



Zo mijn wekelijkse biopakket is weer binnen! Eens kijken wat ik daar deze week mee kan gaan maken.
Sinds een jaar ofzo krijg ik iedere week een biologisch groenten- en fruitpakket thuisbezorgd. Ideaal voor als je wat meer biologisch wilt eten maar in de buurt geen natuurwinkel hebt. Op deze manier weet je dat je toch biologisch eet en je krijgt alleen groenten en fruit van het seizoen en uit de buurt.
Thuis proberen we zoveel mogelijk biologisch te eten, wat wel lastig is aangezien het aanbod redelijk beperkt is en ook nog eens kostbaar... Het verschil is wel merkbaar, er zit gewoon meer smaak aan de groenten en het fruit. Vooral als je een biologische tomaat vergelijkt met een niet biologische tomaat, dat verschil is echt goed te proeven. Hetzelfde geldt voor komkommer, ik dacht dat die altijd gewoon naar water hoorde te smaken maar komkommer blijkt echt ook een smaakje te hebben! (zo leer je nog eens wat)
Ik moet zeggen dat er soms wel uitdagingen bij zitten hoor…raapstelen, pastinaak, knolselderij, schorseneren…ik had geen idee wat ik daarmee moest doen. Maar dat is ook wel weer het leuke ervan, je leert improviseren en je eet weer eens wat anders dan de standaard groenten zoals broccoli, spinazie of bloemkool. J
Het is voor voor mij logisch geworden om biologisch te kopen, zowel groenten als fruit als vlees. Het geeft mij een goed gevoel te weten dat de producten die op mijn bord liggen zo puur mogelijk zijn en daardoor goed voor mij en mijn gezin zijn.

Het moet wel gezegd worden dat het biologisch aanbod in de supermarkt gestaag aan het groeien is en ook de ‘vergeten groenten’ zie ik tegenwoordig af en toe opduiken in de schappen van bijvoorbeeld de Appie. Een goed teken vind ik zelf, zo heeft iedereen meer vrijheid in het al dan niet kiezen voor biologische producten.
Ik kan alleen maar aanbevelen om het eens te proberen: biologisch te eten of een niet-standaard-groente te kopen en te bereiden. Op internet zijn genoeg recepten te vinden (en anders heb ik er nog wel een paar!


Het recept dat ik vandaag met jullie wil delen is vrij van aparte groenten, maar wel boordevol bekende soorten! Het is een van mijn favorieten!  Enjoy! (en ja, het is een gerecht dat je maakt in het weekend of op je vrije dag)
Rundvlees met groenten uit de oven

500 a 600 g riblappen of runderlappen (liefst scharrel of bio), in grove stukken
2 eetlepels rode-wijnazijn
4 eetlepels olijfolie
1 eetlepel gedroogde oregano
1 theelepel cayennepeper
1 th lepel gedr munt
1 blikje tomatenpuree
150 ml bouillon (van 1/4 tablet)
Bakje kerstomaatjes, gehalveerd
1 gele paprika, 2 rode paprika’s, in grove stukken
1 courgette in stukken gehakt
150 g Griekse feta (kaas) verkruimeld      
1 thl zout
Oven voorverwarmen op 175 graden.

In grote ovenschaal het vlees mengen met olie, azijn, oregano, munt en cayennepeper. Smaken uurtje laten intrekken.
Dan de tomatenpuree en zout door het vlees mengen en de bouillon erdoor roeren.

Ovenschaal afdekken met aluminiumfolie  of deksel en  in voorverwarmde oven schuiven. Vlees in minstens 2,5 uur zachtjes gaar laten worden.  (kan langer, kan korter, het ligt aan de oven)

Om het half uur vlees omscheppen en na 1,5 uur paprika en courgette erdoor mengen en na weer een half uur de tomaten.  Blijf het wel in de gaten houden, check het vlees op gaarheid (je zou het makkelijk uit elkaar moeten kunnen trekken met 2 vorken) Mocht het nou te droog worden, dan schenk je er nog wat bouillon bij.
Schaal uit oven nemen en feta erboven verkruimelen (of in een bakje op tafel zetten, wellicht houdt niet iedereen ervan).


Serveren met (wilde) rijst en een salade met olijven, komkommer, en tomaten.



4 opmerkingen:

  1. Hallo Jenny, Hier een reactie uit het verre Brasil.
    Van je moeder heb ik je blog gekregen en ik vind het erg leuk dat je die gemaakt heb. Goeie recepten hoor. Helaas kan ik hier maar weinig produkten kopen die in Holland normaal zijn. Laat staan bio groenten. Beestjes in de groenten heb ik hier nog niet gezien, dus...........!
    Jouw recept van de zuurkool heb ik natuurlijk gelezen en het leuke is dat ik zelf zuurkool maak. Ook weer zo´na produkt dat ik hier nog niet gezien hebt. Wat dacht je van champions, hier alleen uit de pot, niet te vr.......
    Wat de zuurkool betreft zijn veel recepten te zien op internet., Zelf maken naar eigen keuze is wel wat voor jou. Heerlijk vers na 6 weken broeien.
    Verder kan je ook recepten maken, zonder gluten en lactose. Veel mensen zullen daar blij mee zijn. Jij hebt er immers al ervaring in het maken van zulke maaltijden of andere lekkere dingen.

    Dit was het even voor nu, ik blijf je site volgen en als ik speciale recepten heb dan stuur ik ze op.
    Groetjes en succes.

    WilBonitoms

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wilfried,
      Wat leuk dat je mijn blog leest en grappig om een reactie te krijgen vanuit Brazilië!
      Ik probeer ook gluten en lactose vrije versies op mijn blog te zetten, merk dat daar best vraag naar is.
      Misschien kan je mij een keer een typisch braziliaans recept geven? Ben ik wel benieuwd naar, probeer graag vanalles uit!
      Groetjes Jenny

      Verwijderen
  2. Hey Jen,

    Is dit nou mijn foto of de jouwe? :-)
    Wat een heerlijk gerecht!

    groet,
    Jolan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jo, het is de mijne maar ze lijken veel op elkaar :-). Ja lekker is het hè, vind ik zelf ook! x

      Verwijderen